tiistai 6. heinäkuuta 2010

Miyajima

Käytiin tänään katsastamassa Miyajima joka on saari Hiroshiman edustalla. Paikalle pääsimme menemällä ensin JR:n junalla Miyajima-guchin asemalle ja sieltä itse saarelle lautalla. JR passilla lautalla matkustaminen oli maksutonta.

Miyajimalla lähdimme ensimmäiseksi vaeltamaan kohti paikan korkeinta kohtaa Misen-vuorta. Vuoren laelle pääsee köysiradalla ja nerokkaasti päätimme kävellä köysiradan luokse. Matka käsitti useamman kilometrin kävelyä suhteellisen jyrkkää ylämäkeä ja kun ottaa huomioon että lämpötila oli varmaankin jossain 28-30 asteen kieppeillä, ei päässyt kylmä yllättämään.

Reitin varrella oli jonkin verran peuroja jotka eivät hirveästi meistä välittäneet. Noita suhteellisen kesyjä peuroja näkyi muutenkin ympäri saarta jonkin verran. Ostoskatujen läheisyydessä ne aina välillä kävivät nyppimässä ihmisten laukkuja ruoan toivossa. Meitä ne eivät juurikaan häirinneet.

Köysiradalle viimein päästyämme ostimme liput ja valmistauduimme nousuun. Matkalta avautui komeat maisemat ympäri saarta, runsaasti puita ja vuoria ja hieman asutusta. Köysiradan pääteasema oli 430m korkeudessa. Tuke jäi siellä sijainneeseen kahvioon jäähdyttelemään kun taas minä nousin jalan vielä 105m korkeammalle, eli 535m korkeudessa sijainneelle näköalapaikalle. Kilometrin verran jyrkkää nousua sai jälleen hien pintaan. Huipulla oli myös muutama temppeli ja sieltä avautuneet maisemat olivat kyllä kaiken vaivan arvoiset. Sääli että oli hieman utuinen sää eikä näkyvyys ollut kaikkein paras.

Vuorelta alas päästyämme lähdimme katselemaan Miyajiman muita nähtävyyksiä. Näistä kuuluisin on varmasti kelluva torii. Sen läheisyydestä löytyi myös paikka missä valmistettiin grillattuja ostereita ja pitihän annos sellaisia ottaa. Hieman alle 4 eura kaksi osteria, ja kyllähän ne ihan syötäviä olivat. Koska Tuke ei noita ottanut ja annos oli aika pieni niin päätimme etsiä okonomiyakia myyvän paikan. Okonomiyaki on hieman munakkaan tyylinen ruoka, siihen tuli mm. kaalia, nuudeleita, kananmunaa, jne. Helvetin hyvää.

Ruokailun jälkeen palasimme takaisin hotellille käymään suihkussa ja lepäämään hetkeksi, päivän kiipeämiset pistivät aika hyvin väsyttämään. Äsken kävimme hieman kävelemässä vielä kaduilla ja tietenkin syömässä. Siinäpä se tämä päivä meni.

Miyajima lautalta nähtynä.

Peuroja lepäämässä.

Kuvaa köysiradalta.

Reikado:n temppeli.

Kelluva torii.

Peura ruokaa etsimässä.

Tuke ja maailman suurin riisikauha.

Okonomiyaki.

1. Tosi kiva blogi ja kivoja kuvia! Toivottavasti teillä ollut kiva reissu!!
    terkuin Saija

2. Kyllähän täällä vallan mukavaa on ollut. Toivottavasti loppumatkakin.